تبلیغات
منتظران ظهور امام زمان مهدی علیه السلام صلوات : اللّهُمَّ صَلِّ علی مُحَمَّدْ وَ آلِ مُحَمَّدْ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَحْشُرْنا مَعَهُمْ وَالْعَنْ أعْدائَهُمْ اَجْمَعینْ - ღ بررسى نشانه هاى ظهور مهدى موعود (علیه السلام) بخش اول

حدیث روز

منتظران ظهور امام زمان مهدی علیه السلام صلوات : اللّهُمَّ صَلِّ علی مُحَمَّدْ وَ آلِ مُحَمَّدْ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَحْشُرْنا مَعَهُمْ وَالْعَنْ أعْدائَهُمْ اَجْمَعینْ

بررسى نشانه هاى ظهور
مقدمه
اعتقاد به آمدن مصلح كل در آخرالزمان ریشه در دل تاریخ دارد و مخصوص به اسلام و تشیع نیست . كم و بیش . كم و بیش همه ادیان الهى صرف نظر از نوع جهان بینى و اختلافاتى كه در ویژگیهاى منجى موعود دارند نوید آمدن وى را داده اند و براى او نشانه هایى یاد كرده اند.
كلیت این مساءله آن قدر روشن است كه آیینهاى قدیمى : برهمائى بودایى و... انتظار ظهور منجى دارند و نشانه هایى را بر نزدیك بودن ظهور وى در كتابهاى خویش بیان كرده اند. با این حال هیچ كدام از این آیینها و مسلكها تصویر روشنى از چگونگى قیام و آثار و نشانه هاى نزدیك شدن ظهور ارائه نداده اند.
در اسلام بویژه تشیع بر خلاف ادیان و مذاهب دیگر از ظهور مهدى موعود (علیه السلام) تفسیر روشنى ارائه شده و چگونگى قیام و رخدادهایى كه به عنوان نشانه نزدیكى ظهور رخ خواهد داد. به شرح بیان شده است .
اكنون این پرسشها مطرح است :
آیا براى پیدایش این انقلاب بزرگ كه همه جهان را فرا مى گیرد نشانه اى وجود دارد؟
مردم از كجا و چگونه مهدى موعود را بشناسند و بر چه اساس و با چه وسیله اى مدعیان دروغین را از مهدى حقیقى باز شناسند؟ چه بسا افرادى به انگیزه هاى مادى و دست یافتن به حكومت و قدرت به دروغ به چنین ادعایى دست زنند چنانكه در طول دوره هزار و چند صد ساله غیبت بارها چنین مدعیانى پیدا شده اند.
از این گذشته مردمى كه بى صبرانه در انتظار قائم (عج) و نجات بشر از ظلم و ستم به سر مى برند وظیفه دارند خود را براى یارى آن حضرت آماده سازند از كجا بفهمند كه زمان موعود نزدیك شده و هنگام ظهور فرا رسیده است ؟
آیا این انقلاب بزرگ ناگهانى و بدون مقدمه خواهد بود یا با حوادث و جریانهایى كم كم زمینه آن را فراهم مى گردد براى آن كه مسلمانان پاسخ روشنى از این پرسشها داشته باشند و مهدى موعود را به درستى بشناسند لازم بود: خصوصیات وى بستر زمانى ظهور چگونگى قیام مخالفان یاران رخدادهایى كه پیش و یا در آستانه ظهور رخ مى دهد میزان ارتباط آنها موضع گیرى مردم در برابر آنها و... به درستى روشن گردد تا مردم با بیدارى و هوشیارى كامل منتظر قیام مهدى (علیه السلام) بمانند و یاران و دشمنان وى را به خوبى بشناسند و فریب مدعیان دروغین را نخورند.(
بر این اساس ما در این نوشتار نگاهى داریم به نشانه هاى ظهور مهدى (علیه السلام) و بررسى میزان اعتبار و چگونگى تحقق آنها ولى پیش از آن یادآورى چند نكته را لازم مى دانیم :
1. منظور از نشانه هاى ظهور
آن دسته از رخدادها كه بر اساس پیش بینى معصومان (علیه السلام) پیش و یا در آستانه ظهور حضرت مهدى (علیه السلام) پدید خواهند آمد نشانه هاى ظهورند. تحقق هر یك از این نشانه ها نویدى از نزدیك تر شدن ظهور قائم است به گونه اى كه با تحقق مجموعه رخدادهاى پیشگویى شده و به دنبال آخرین نشانه ظهور حضرت مهدى (علیه السلام) قیام خواهد كرد.
پس پدیدار شدن یك و یا چند نشانه از مجموعه نشانه هاى ظهور چیزى جز نزدیك تر شدن زمان ظهور را نمى رساند. البته بسیارى از حوادث و تحولاتى را كه امامان (علیه السلام) وقوع آنها را در دوران غیبت كبرى پیش بینى كرده اند یا شمارى از آنها به عنوان نشانه ظهور معرفى كرده اند به وقوع پیوسته اند.
مثلا در روایات از اختلاف در میان امت اسلام انحراف بنى عباس و از هم گسستن حكومت آنان جنگهاى صلیبى فتح قسطنطنیه به دست مسلمانان در آمدن پرچمهاى سیاه از ناحیه خراسان خروج مغربى در مصر و تشكیل دولت فاطمیان النهرین و عراق امروزى وارد شدن رومیان در منطقه رمله و شام رها شدن كشورهاى عرب از قید استعمار بالا آمدن آب دجله و سرازیر شدن آن به كوچه هاى كوفه بسته شدن پل بر روى دجله بین بغداد و كرج اختلاف بى شرق و غرب و جنگ و خون ریزى فراوان بین آنان و...خبر داده شده كه ظاهرا همه یا بسیارى از آنها تا به كنون رخ داده اند. اما باید توجه داشت كه:
اولا معلوم نیست كه مراد از این حوادث همان حوادثى باشد كه در روایات آمده است .
ثانیا پیش بینى چنین امورى به معناى آن نیست كه اینها نشانه حتمى ظهورند بلكه همه و یا بسیارى از آنها صرفا رخدادهایى هستند كه امامان (علیه السلام) از وقوع آنها در آینده خبر داده اند.
ثالثا بر فرض در روایات از برخى از اینها به عنوان نشانه ظهور یاد شده باشد از كجا معلوم كه منظور ظهور حضرت مهدى (علیه السلام) باشد.

بقیه را در ادامه مطلب بخوانید

2. منظور از قائم
پیشگویى هاى معصومان (علیه السلام) در مورد رخدادهاى دوران حكومتهاى بنى امیه و بنى عباس و چگونگى فروپاشى آنها و حركتهایى كه علیه آنها شكل مى گیرد و... گرچه گاه به عنوان نشانه هاى ظهور بیان شده ولى الزاما منظور از ظهور ظهور حضرت مهدى (علیه السلام) نیست بلكه نشانه ظهور فرج و گشایش در كار شیعه و زندگى آنان است چنانكه تعبیر (قائم) در همه جا به معناى قیام حضرت مهدى (علیه السلام) نیست بلكه در شرایط اختناق و دیكتاتورى خشن بنى امیه و بنى عباس و چیرگى افرادى كه از سر عناد بر اولاد پیامبر (ص) از هیچ شكنجه اى كوتاهى نمى كردند مجالى براى ائمه (علیه السلام) و شیعیان آنان نبود كه به وظایف خویش در جهت احیاى اسلام و مسلمانان اقدام كنند. در این شرایط ایجاد رخنه و اختلاف بین آنان و شكل گیرى حركتها علیه آنها و در نتیجه ضعف یا فرو پاشى آنان به منزله گشایشى بود كه براى شیعیان پیش مى آمد تا براى مدتى گرچه اندك آسوده شوند و از فشارها و زندانها و تعقیبها در امان بمانند. امامان نیز این فرصت را مى یافتند با به سازماندهى شیعیان و احیاى فرهنگ و میراث اهل بیت بپردازند.
یادآورى : در دوران سیاه حاكمیت بنى امیه و بنى عباس ده ها قیام و انقلاب كوچك و بزرگ توسط شیعیان و طرفداران اهل بیت و بیشتر علویان علیه آنان به وقوع پیوست كه برخى از آنها همچون قیام زید بن على به گونه اى مورد تاءیید امامان (علیه السلام) واقع شد.
از روایات استفاده مى شود كه تعبیر (قائمنا) بر برخى از این قیامها و یا حركتهایى كه خود ائمه (علیه السلام) زمینه آن را فراهم مى ساخته اند اطلاق شده است و از پیش گویى این گونه حوادث به عنوان (علامات فرج) یاد شده است .
بر این اساس منظور از (قائم) در بسیارى از این روایات ظاهرا مهدى موعود (علیه السلام) نیست بلكه مراد قیام كننده بحق است .
ثقه الاسلام كلینى در كافى بابى را گشوده با این عنوان : (فى ان الائمة (علیه السلام) كلهم قائمون باءمر الله) كه بیانگر آن است كه لفظ (قائم) مخصوص و منحصر به امام زمان (علیه السلام) نیست .
امام صادق (علیه السلام) در تفسیر آیه ( یوم ندعوا كل اناس بامامهم) مى فرماید:
( امامهم الذى بین اظهرهم و هو قائم اهل زمانه)
پیشواى آنان كه در پیشاپیش آنان حركت مى كند و او قیام كننده اهل زمان خود است .
یا مى فرماید:
) (كلنا قائم باءمر الله واحد بعد واحد حتى یجیئى صاحب السیف فاذا جاء صاحب السیف جاء ماءمر غیر الذى كان .)
همه ما یكى پس از دیگرى قیام كننده به حكم خداییم تا وقتى كه صاحب شمشیر بیاید. پس آن گاه كه صاحب شمشیر آمد با حكمى غیر از آنچه بوده بیاید.
از تعبیرهاى (هو قائم اهل زمانه) (كلنا قائم باءمر الله) و... در این روایات استفاده مى شود كه لفظ (قائم) لزوما ویژه حضرت مهدى (علیه السلام) نیست و شامل هر قیام كننده اى مى شود هر كس كه انقلاب كند و مردم را به قیام علیه ظلم و بیداد فرا خواند (قائم) است .
از برخى روایات نیز استفاده مى شود كه بسیارى از امامان (علیه السلام) خود در صدد قیام بوده اند و به تدارك مقدمات حركت و تهیه لوازم آن مى پرداخته اند.
امام صادق (علیه السلام) به مؤ من طاق مى فرماید:
) (فو الله لقد قرب هذا الاءمر ثلاث مرات فاءذعتموه فاءخره الله .)
به خدا سوگند! این امر (قیام) سه مرتبه نزدیك بود آغاز گردد و شما آن را تباه ساختید. پس خداوند آن را به تاءخیر انداخت .
ظاهرا منظور از جمله (هذا الاءمر)قیام علیه حاكمان بنى امیه و یا بنى عباس است كه شرایط آن فراهم مى شد ولى سستى اصحاب و عدم رازدارى آنان و یا بروز مشكلات دیگر سبب به تاءخیر افتادن آن شد.
یا امیرالمؤ منین (علیه السلام) در خطبه اى حوادث و وقایع دوران بنى امیه و بنى عباس را بر شمرد و یاران خویش را از چیزهایى كه پس از وى تا هنگام ظهور قائم (علیه السلام) واقع مى شوند با خبر ساخت و آن گاه فرمود:
) (اذا قام القائم بخراسان و غلب على اءرض كوفان (كرمان) و الملتان و جاز جزیرة بنى كاوان و قام منا قائم بجیلان و اءجابته الابر و الدیلم ... ثم یقوم القائم الماءمول ...)
هنگامى كه قائم در خراسان قیام كند و بر سرزمین كوفه یا كرمان و ملتان چیره شود و از منطقه جزیره بنى كاوان نیز بگذرد و قیام كننده اى از ما در سرزمین گیلان قیام كند ساكنان سرزمینهاى (ابر) و (دیلم) دعوت وى را اجابت كنند... آن گاه قائم مورد امید و انتظار ما قیام خواهد كرد.
در این حدیث چند بار كلمه (قائم) به كار رفته و روشن است كه منظور از (قائم بخراسان) و (قائم بجیلان) مهدى موعود نیست چه آن كه برابر این روایت پس از قیام اینها قائم اصلى حضرت مهدى (علیه السلام) ظهور مى كند.
جالب این جاست كه از قیام كننده در منطقه گیلان كه احتمال مى رود اشاره به حركتهاى علویان و شیعیان در آن منطقه باشد به عنوان : (قام منا قائم) یاد شده است .
بر این اساس گروهى از عالمان شیعه احتمال داده اند: چنگیز خان مغول كه از منطقه خراسان بزرگ خروج كرد و بخشهاى زیادى از سرزمینهاى تحت سیطره خوارزمشاهیان و بن عباس را به تصرف خویش در آورد و نیز نواده وى هلاكوخان كه در سال 656. ه‍ ق بر مركز خلافت عباسیان هجوم برد و خلیفه عباسى مستعصم را كشت در بغداد قتل عام كرد و خلافت عباسیان را براى همیشه بر انداخت همان فردى است كه در روایت از قیام وى در خراسان خبر داده شده .
یا شاه اسماعیل صفوى را كه بنیان گذار سلسله صفویه است و در سال 908 ه‍ ق حكومت را به دست گرفت و به ترویج مذهب شیعه پرداخت (قائم بجیلان) دانسته اند.
به باور اینان از آن جهت كه شاه صفوى در آن شرایط سخت حاكمیت حاكمان متعصب سنى مذهب و در روزگار غربت تشیع به حمایت از مذهب شیعه پرداخت و خود نیز از تبار علویان بود به عنوان (قائم منا) ذكر شده است .
بنابراین بسیارى از حوادث كه در روایات از وقوع آن خبر داده شده به ویژه رخدادهاى دوران بنى امیه و بنى عباس در حقیقت نشانه هاى (فرج) در كار شیعیان و قیام امامان (علیه السلام) و یا سرداران علوى و... است نه ظهور حضرت مهدى (علیه السلام)
.3
نشانه هاى بر پایى قیامت
در منابع روایتى از برخى از نشانه هاى ظهور به عنوان نشانه هاى بر پایى قیامت و (اشراط الساعة)یاد شده است : خروج دجال آشكار شدن خورشید در ناحیه مغرب نزول عیسى (علیه السلام) از آسمان و... .
این روایات اهل سنت بیشتر به چشم مى خورد
به نظر مى رسد روایاتى كه نشانه هاى ظهور را و روایاتى كه نشانه هاى بر پایى قیامت را بر مى شمارند در هم آمیخته شده باشند و در برخى موارد جابجایى پیش آمده باشد.
پیامبر(ص) مى فرماید:
( عشر قبل الساعة لابد فیها السفیانى والدجال و الدخان و الدابة و خروج القائم و طلوع الشمس من مغربها و نزول عیسى (علیه السلام) و خسف بالمشرق و خسف بجزیرة العرب و نار تخرج من قعر عدن تسوق الناس الى الحشر.)
ده چیز پیش از برپایى قیامت به ناگزیر رخ خواهد داد: خروج سفیانى و دجال پیدا شدن دود و چهارپا خروج قائم طلوع خورشید از مغرب و فرود آمدن حضرت عیسى (علیه السلام) از آسمان و فرو رفتن (در زمین در ناحیه مشرق و فرو رفتن در منطقه جزیرة العرب و آتشى كه از انتهاى عدن بر مى خیزد و مردمان را به سوى صحراى محشر مى كشاند.
برابر این حدیث خروج سفیانى و دجال و طلوع خورشید از مغرب و فرود آمدن مسیح (علیه السلام) از آسمان و... از نشانه هاى قیامت است و حال آن كه در روایات دیگر آنها به روشنى از نشانه هاى ظهور معرفى شده اند. البته نشانه هایى همچون خروج دجال و سفیانى بیشتر در منابع عامه به عنوان علامت قیامت و در منابع شیعه به عنوان علامت ظهور قائم آمده است .
روشن است كه مشروط كردن بر پایى قیامت به پدیدار شدن این حوادث و قرار دادن نشانه ظهور از نشانه هاى بر پایى قیامت به مقصود ما ضررى نمى زند؛ زیرا همه این رخدادها كه از وقوع آنها خبر داده شده چه به عنوان نشانه هاى ظهور و چه به عنوان نشانه هاى قیامت پیش از برپایى قیامت هر چند با فاصله زیاد واقع خواهند شد با این حساب آنچه در طول دوره غیبت كبرى واقع شود به طور طبیعى پیش از برپایى قیامت واقع شده و در نتیجه از نشانه هاى قیامت است.
بر این اساس همه نشانه هاى ظهور به گونه اى نشانه هاى قیامت هم هستند ولى همه نشانه هاى قیامت نشانه هاى ظهور نمى توانند باشند؛ زیرا ممكن است برخى از آنها پس از ظهور حضرت مهدى (علیه السلام) واقع شوند.
برخى براى بازشناسى نشانه هاى ظهور از نشانه هاى قیامت با استناد به این كه دوره غیبت روزگار سختى و محنت است و پس از ظهور برابر روایات قطعى جهان پر از عدل و داد مى شود و دوران رفاه و امنیت و عدالت فرا مى رسد و تا بر پایى قیامت ادامه مى یابد قاعده ایى بیان كرده اند:
(قاعده كلى آن است كه حوادث مربوط به دوران فتنه و انحراف ناشى از امتحان الهى و خالص ساختن مردم و پیامدهاى آن مقدم بر ظهور است . بر این اساس هر روایتى كه نشان دهنده روزگار خوبى و عدالت و تاءمین رفاه و آسایش باشد مربوط به دوران پس از ظهور و نشانه برپایى قیامت است و از نشانه هاى نزدیك شدن ظهور قائم (علیه السلام) نمى تواند باشد.)
از این روى برابر این قاعده بسیارى از رخدادها و نشانه ها كه در منابع روایى به ویژه منابع روایى اهل سنت و در كتابهاى (ملاحم و فتن) تحت عنوان : (اشراط الساعة) بیان شده و حاكى از وقوع جنگها آشفتگیها نابسامانیها و در هم ریخته شدنهاست مى باید پیش از ظهور مهدى (علیه السلام) واقع شوند: زیرا آنها پیش از این كه علامت قیامت باشند علامت ظهورند.

نویسندگان

نظرسنجی ظهور نزدیک

    آیا به نظر شما ظهور نزدیک است؟





PageRank Get our toolbar!

فال انبیاء

فال انبیاء





در خبرنامه سایت عضو شوید. در قسمت اول (نام) و در قسمت دوم (ایمیل) خودتان را وارد نمائید با تشکر از شما منتظر عزیز.

گالری عکس

  > اللّهُمَّ صَلِّ علی مُحَمَّدْ وَ آلِ مُحَمَّدْ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ >
  • آخرین پست ها

آمار وب سایت

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
۞ google translate * مترجم گوگل ۞


استخاره آنلاین با قرآن کریم


تعبیر خواب آنلاین


  اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَ بَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْكَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَ ضاقَتِ الاْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّماَّءُ و اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَیْكَ الْمُشْتَكى وَ عَلَیْكَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِكْفِیانى فَاِنَّكُما كافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّكُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِكْنى اَدْرِكْنى اَدْرِكْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ