تبلیغات
منتظران ظهور امام زمان مهدی علیه السلام صلوات : اللّهُمَّ صَلِّ علی مُحَمَّدْ وَ آلِ مُحَمَّدْ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَحْشُرْنا مَعَهُمْ وَالْعَنْ أعْدائَهُمْ اَجْمَعینْ - ஜ بررسى نشانه هاى ظهور مهدى موعود (علیه السلام) بخش دوم

حدیث روز

منتظران ظهور امام زمان مهدی علیه السلام صلوات : اللّهُمَّ صَلِّ علی مُحَمَّدْ وَ آلِ مُحَمَّدْ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَحْشُرْنا مَعَهُمْ وَالْعَنْ أعْدائَهُمْ اَجْمَعینْ

یادآورى این نكته نیز بایسته مى نماید كه وجود مواردى از جعل و تحریف در نشانه هاى ظهور و یا وجود مدعیان دروغین به عنوان نمونه نشانه ها هیچ گاه دلیل این نمى شود كه همه روایات از اعتبار بیفتند و یا اصل همه نشانه ها زیرا سؤ ال برود.
-4احتمال جعل و تحریف
حدیثهاى فراوانى در مورد نشانه هاى ظهور در منابع روایى وجود دارد. اسناد این روایات بیشتر ضعیف و غیر قابل اعتمادند. از نظر دلالت نیز هماهنگى و انسجام لازم را ندارند و پاره اى از آنها مصحف و مغلوط هستند.
به نظر مى رسد اهمیت بسیار مساءله مهدویت از یك سو و علاقه مندى شدید مسلمانان به آگاهى از چگونگى رخدادهاى آینده و پدیدار شدن نشانه هاى ظهور مهدى علیه السلام از سوى دیگر سبب شده كه دشمنان و بدخواهان به ویژه حاكمان ستم وسوسه شوند كه در جهت برآوردن منافع سیاسى خویش تغییرهایى را در روایات به وجود آورند. به ویژه وجود این واقعیت كه اساسا افراد عادى و معمولى در برابر امورى كه دور از حیطه قدرت آنان و به مظاهر غیبى و مربوط به سرنوشت آنان است هر چند ساختگى و دروغ هم باشند جراءت و جسارت تفكر و مخالفت با آن را ندارند و جز تسلیم در برابر امورى كه به شكلى بر آنان مجهول است راهى براى خود نمى بینند. برخى نیز براى موجه جلوه دادن كار خویش و این كه فعالیتها و ادعاهاى آنان پیش بینى شده دست به جعل و تحریف زده اند. مثلا در تاریخ به افرادى بر مى خوریم كه به همین انگیزه خود را سفیانى معرفى كرده اند چنانكه على بن عبد الله بن خالد در سال 159 ه‍ ق . ادعا كرد كه همان سفیانى موعود اوست و در سال 294 ه‍ ق نیز فرد دیگرى مدعى شد كه سفیانى ملعون است و هر یك براى درست جلوه دادن ادعاى خویش دست به شورشهایى نیز زده اند.
از این روى گروهى از اهل نظر روایات سفیانى را كه از نشانه هاى ظهور است مجعول دست خالدبن یزید دانسته و گفته اند: چون وى مى خواست زمینه را براى حكومت فرزندش فراهم كند و حكومت را كه به چنگ مروانیان افتاده بود دوباره به خاندان معاویه باز گرداند دست به جعل چنین روایاتى زد.
خالدبن یزید از این كه مى دید به آسانى پیش از وى خلافت به دست بنى مروان افتاده است سخت آزرده خاطر بود از این روى ادعاى سفیانى بودن فردى از تیره خویش را راهى به سوى دستیابى مجدد به قدرت و نیز موجب تسلى دل خویش و روحیه دادن به بنى سفیان مى دانست .
او تصور مى كرد كه مردم چون خروج سفیانى را از نشانه هاى ظهور و امرى حتمى الوقوع مى دانند ناگزیر در برابر ادعاى چنین امرى تسلیم مى گردند.
در منابع عامه روایتى است كه مى گوید:
(سفیانى از فرزندان خالدبن یزید است .)
به احتمال زیاد این روایت توسط خود وى جعل شده تا مستمسكى براى طرح ادعاى نوه اش على بن عبدالله باشد.
ابوالفرج اصفهانى تصریح مى كند: خالدبن یزید مردى عالم و شاعر بوده و درباره اش گفته شده : (جاعل روایت سفیانى است .)
چنین ادعاهایى به خوبى نشان مى دهد كه تا چه حد مساءله سوء استفاده از نشانه هاى ظهور و جعل و تحریف آنها مطرح بوده است .
نمونه دیگر داستان كشتن نفس زكیه است . خاندان بنى عباس بویژه منصور و برادرش سفاح تلاش فراوان كردند تا از وجود محمد بن عبدالله معروف به نفس زكیه بهره بردارى سیاسى كنند و براى خویش در میان مردم موقعیت و قدرتى دست و پا كنند. در نظر منصور و برادرش سفاح دامن زدن به شایعه مهدویت وى و برابر كردن نشانه هاى ظهور بر وى تنها راه غلبه بر بنى امیه بود.
ابوالفرج اصفهانى روایتى به به نقل از ابوهریره آورده كه مى گوید:
(نامش (نام مهدى (عج) محمد بن عبدالله است و در زبانش كندى و لكنت است .)
این روایت به احتمال زیاد بدان خاطر جعل شده كه محمد بن عبدالله یا همان نفس زكیه به كندى و دشوارى سخن مى گفته و نمى توانسته همه كلمات را خوب ادا كند.
وجود جمله (اسم ابیه اسم ابى) در برخى از كتابهاى عامه در ضمن روایت معروف ( یملاء الارض قسطا و عدلا ظلما و جورا) به این معنى كه نام پدر حضرت مهدى (علیه السلام) (عبدالله) است به احتمال زیاد از ترفندهاى حاكمان بنى عباس باشد كه در راستاى همان هدفهاى سیاسى جعل شده است .
زیرا نام پدر مهدى (علیه السلام) به طور قطع (حسن) است و در این هیچ ابهام و تردیدى نیست . با توجه به این كه در نقلهاى گوناگون عامه و خاصه جمله : (و اسم ابیه اسم ابى) در روایت وجود ندارد.
اینك با انبوهى از روایات صحیح و غیر صحیح در زمینه نشانه هاى ظهور رو به روییم كه دست كم شمارى از آنها از آفت جعل و تحریف مصون نمانده است . متاءسفانه در میان حجم عظیمى از كتابهایى كه در مورد مهدویت و نشانه هاى ظهور تاءلیف شده اند كتابهاى وجود دارد كه از سر جهل و دلسوزى و یا به عمد و از روى غرض به این امر دامن زده اند. سید جعفر مرتضى عاملى برخى از این كتابها را با نمودن برخى موارد تحریف آشكار در آنها نشان داده است
البته برخى با گردآورى این روایات خواسته اند كه اصل این روایات بمانند و نیز بنمایانند كه همگان در اصل ظهور مهدى (علیه السلام) اتفاق دارند.
علامه مجلسى در ذیل روایت طولانى كه در مورد نشانه هاى ظهور آورده مى نویسد:
( انما اوردت هذا الخبر مع كونه مصحفا مغلوطا و كون سنده منتهیا الى شرخلق الله عمر بن سعد لعنه الله لاءشتماله على الاخبار بالقائم (علیه السلام) لیعلم تواطؤ المخالف و المؤ الف علیه صلوات الله .)
این روایت را با آن كه متن آن تغییر یافته و اشتباه دارد و سند آن به بدترین خلق خدا عمر بن سعد لعنة الله علیه منتهى مى گردد آوردم ؛ زیرا در برگیرنده اخبارى از حضرت مهدى (علیه السلام) است تا آن كه اتفاق مخالف و موافق در مورد وى دانسته گردد.
همان گونه كه مرحوم مجلسى تصریح كرده در سلسله اسناد این روایات بیشتر روایانى قرار دارند كه ناشناخته ضعیف و دروغگو و جعل كننده اند و روایات آنان اعتبارى ندارد. افزون بر این بسیارى از نشانه ها در روایات مرسله بیان شده كه نمى تواند مستند قرار گیرد با این حال در دسته اى از نشانه ها بویژه نشانه هاى حتمى و متصل به ظهور شمار روایات به قدرى زیاد است كه برخى ادعاى مستفیض و متواتر بودن آنها را كرده اند. از این روى اصل وجود این دسته از نشانه ها اجمالا مسلم است هر چند جزئیات آنها جاى بحث و تاءمل دارد؛ زیرا گاه برخى از آنها و حتى برخى از نشانه ها به گونه اى بیان شده اند كه با قواعد علمى ساز نمى آیند.
صاحب (كشف الغمه) پس از آن كه عبارت شیخ مفید را در مورد بر شمردن شمار زیادى از نشانه هاى ظهور آورده مى نویسد:
( لا ریب ان هذه الحوادث فیها ما یحیله العقل و فیها یحیله المنجمون و لهذا اعتذر الشیخ المفید رحمه الله فى آخر ایراده لها والذى اءراده انه اذا صحت طرقات نقلها و كانت منقولة عن النبى (ص) و الاءمام (علیه السلام) فحقها ان تتلقى بالقبول لاءنها معجزات و المعجزات خوارق للعادات كانشقاق القمر و انقلاب العصا ثعبانا و الله اعلم .)
تردیدى نیست كه در بین این نشانه ها حوادثى وجود دارد كه عقلا محال مى نماید و یا از نظر منجمان تحقق آنها غیر ممكن است . از این روى شیخ مفید در پایان سخن عذر آورده است .
اگر راههاى این روایات و اسناد آنها صحیح باشد و از پیامبر و امام هم روایت شده باشند حق مطلب آن است كه آنها را تلقى به قبول كنیم چون معجزه اند و معجزات خوارق العاده هستند همچون شكافته شدن ماه (به دست پیامبر(ص) و تبدیل عصا به اژدها(به دست حضرت موسى (علیه السلام) و خدا بهتر مى داند.
ظاهرا منظور از عذر آوردن شیخ مفید اشاره به این جمله وى باشد كه مى نویسد:
(خداوند به آنچه هست آگاه تر است و ما فقط بر اساس این كه در اصول روایى آمده است نشانه ها را ذكر كردیم .
از عبارت شیخ مفید استفاده مى شود كه وى اطمینان به درستى همه این نشانه ها نداشته از این روى با تاءكید بر این كه : (ما فقط این روایات را آورده ایم و خدا بهتر مى داند) در حقیقت خویش را از التزام به آن به دور داشته است .
صاحب (كشف الغمه) با توجه به تزلزل شیخ مفید مى گوید: باید اسناد این روایات مورد بررسى قرار گیرد اگر مسلم شد از معصوم صادر شده و راویان آنها مورد اعتمادند پذیرفته شود و آنهایى كه ظاهرا محال به نظر مى آید حمل بر معجزه شوند.
بنابراین التزام به درستى همه این روایات مشكل است و در بررسى نشانه هاى ظهور احتمال جعل و تحریف و دسیسه هاى دستهاى پنهان سیاست را نباید نادیده گرفت .
البته یادآورى این نكته نیز بایسته مى نماید كه وجود مواردى از جعل و تحریف در نشانه هاى ظهور و یا وجود مدعیان دروغین به عنوان نمونه نشانه ها هیچ گاه دلیل این نمى شود كه همه روایات از اعتبار بیفتند و یا اصل همه نشانه ها زیرا سؤ ال برود. خیر همان گونه كه اشاره كردیم دسته اى از این نشانه ها مسلم هستند و از آنها سخن خواهیم گفت .
همچنین وجود پاره اى اشكالات و ضعفها در نشانه هاى ظهور و احتمال تغییر و تحریف آنها از سوى دشمنان و یا ادعاهاى واهى برخى شیادان در مورد سفیانى ملعون و یا اصل مهدویت هیچ گاه به اصل مهدویت و اعتقاد به ظهور قائم (علیه السلام) آسیبى نمى رساند زیرا اعتقاد به مهدویت و ظهور حضرت مهدى (علیه السلام) مورد اتفاق فریقین است و با تواتر ثابت شده و سخن علامه مجلسى كه بدان اشاره كردیم نیز مؤ ید این مطلب است .

بقیه در ادامه مطلب

5. مشخص نبودن زمان ظهور
گرچه اصل ظهور و نشانه هاى نزدیك شدن آن از امور مسلم و قطعى است ولى بنا به مصالحى زمان ظهور مشخص نشده است و هیچ كس جز خداوند از وقت دقیق آن آگاه نیست . بارها اصحاب از امامان (علیه السلام) در مورد زمان خروج قائم (عج) پرسیده اند ولى آنان به صراحت از مشخص كردن آن نهى كرده اند و زمان ظهور را همچون علم به قیامت منحصر به خداوند دانسته اند
( و اما وقت خروجه (علیه السلام) فلیس بمعلوم لنا على وجه التفصیل بل هو مغیب عنا الى اءن یاءذن الله بالفرج)
و اما زمان ظهور مهدى (علیه السلام) به روشنى و به شرح براى ما مشخص نشده است بلكه او تا آن گاه كه خداوند اجازه خروج بدهد از دیدگان ما پنهان است .
فضیل از امام باقر (علیه السلام) پرسید كه آیا براى ظهور وقتى معین شده است ؟
امام (علیه السلام) سه بار فرمود(كذب الوقاتون)
یا كمیت از آن حضرت پرسید كه چه وقت حضرت مهدى (عج) ظهور مى كند امام (علیه السلام) فرمود:
( لقد سئل رسول الله (ص) عن ذلك فقال انما مثله كمثل ساعة لاتاءتیكم الا بغتة
از پیامبر(ص) همین مطلب پرسیده شد. حضرت فرمود: مثل ظهور مهدى (علیه السلام) همچون بر پایى قیامت است (كسى جز خدا از وقت آن آگاه نیست) مهدى نمى آید مگر ناگهانى .
مقتضاى این احادیث و احادیث دیگر نظیر آنها آن است كه به هیچ روى نمى توان وقتى براى ظهور مهدى (عج) معین كرد. با توجه به این اصل مسلم نشانه هاى ظهور تنها بیانگر نزدیك شدن زمان ظهورند و بیش از آن دلالتى ندارند. اگر روایتى باشد كه زمان ظهور را مشخص سازد باید آن را توجیه كرد و یا به كنارى نهاد.
در برخى روایات به گونه سربسته و مجمل به زمان ظهور اشاره شده ولى بر فرض درستى آنها ناسازگارى با قاعده فوق ندارند زیرا در حقیقت آنها نیز وقتى معین نمى كنند بلكه به گونه اى نشانه هاى ظهور را بیان مى كنند. مثلا در حدیثى آمده :
(مهدى (علیه السلام) قیام نمى كند مگر در سالهاى فرد: سال اول سوم پنجم هفتم و یا نهم و یا روز شنبه دهم محرم .)
یا:
(در 23 رمضان منادى ندا مى دهد و مردم را به سوى مهدى (علیه السلام) فرا مى خواند
در این روایات گرچه به گونه اى به زمان ظهور اشاره شده ولى با این حال به صورت جزمى و دقیق زمان ظهور مشخص نشده است . در حقیقت ویژگیهاى آن زمان بیان شده است نه وقت دقیق زمان ظهور بنابراین روایات ناسازگارى با اصل قاعده مشخص نبوده زمان ظهور ندارد. البته در برخى روایات كه سند آنها معتبر نیست به زمان دقیق ظهور اشاره شده ولى علما به آن اعتنا نكرده و یا آنها را توجیه كرده اند.

نویسندگان

نظرسنجی ظهور نزدیک

    آیا به نظر شما ظهور نزدیک است؟





PageRank Get our toolbar!

فال انبیاء

فال انبیاء





در خبرنامه سایت عضو شوید. در قسمت اول (نام) و در قسمت دوم (ایمیل) خودتان را وارد نمائید با تشکر از شما منتظر عزیز.

گالری عکس

  > اللّهُمَّ صَلِّ علی مُحَمَّدْ وَ آلِ مُحَمَّدْ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ >
  • آخرین پست ها

آمار وب سایت

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
۞ google translate * مترجم گوگل ۞


استخاره آنلاین با قرآن کریم


تعبیر خواب آنلاین


  اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَ بَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْكَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَ ضاقَتِ الاْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّماَّءُ و اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَیْكَ الْمُشْتَكى وَ عَلَیْكَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِكْفِیانى فَاِنَّكُما كافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّكُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِكْنى اَدْرِكْنى اَدْرِكْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ