تبلیغات
منتظران ظهور امام زمان مهدی علیه السلام صلوات : اللّهُمَّ صَلِّ علی مُحَمَّدْ وَ آلِ مُحَمَّدْ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَحْشُرْنا مَعَهُمْ وَالْعَنْ أعْدائَهُمْ اَجْمَعینْ - سواره بودن حضرت زهرا سلام الله علیها در روز قیامت

حدیث روز

منتظران ظهور امام زمان مهدی علیه السلام صلوات : اللّهُمَّ صَلِّ علی مُحَمَّدْ وَ آلِ مُحَمَّدْ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَحْشُرْنا مَعَهُمْ وَالْعَنْ أعْدائَهُمْ اَجْمَعینْ

مقام ركوب (سواره بودن ) در روز قیامت ، در بهشت ، و در هنگام سیر در مواقف دیگر است ، كه حضرت زهرا سلام الله علیها با پدر بزرگوارش و امیرالمؤ منین (ع ) و حسنین (ع ) اشتراك دارد، و هیچ زنى در عالم ، از اولین و آخرین ، داراى این مقام نیست ، فاطمه علیهالسلام در این رتبه نیز بین بانوان جهان بى همتاست ، تنها اوست كه سواره وارد عرصه محشر مى شود، فرق او با زنهاى دیگر، بلكه با جمیع انبیاء و مرسلین است . ((بریده )) از پیامبر اكرم (ص ) روایت مى كند كه آن حضرت فرمود:
((یبعث الله ناقة صالح ، فیشرب من لبنها هو و من آمن به من قومه ولى حوض كما بین عدن الى عمان ، اكوابه عدد نجوم السماء فیستقى الانبیاء))
((خداى تعالى ناقه حضرت صالح (ع ) را در روز رستاخیز بر مى انگیزد، پس حضرت صالح (ع ) و ایمان آورندگان به او از شیر آن شتر مى نوشند و سیراب مى شوند، لیكن مرا حوضى است به پهناى عدن و تا عمان ، كه تعداد جامهاى آن به شمار ستارگان آسمانى است ، و من ، انبیا را سیراب مى كنم ))
و در ادامه سخن پیامبر اكرم چنین مى فرماید:
((و یبعث الله صالحا على ناقته ، قال معاذ: یا رسول الله ، و انت على العضباء؟ قال لا، انا على البراق ، خصنى الله به من بین الانبیاء... و قال : فاطمة ابنتى على العضباء))
خداى تعالى ((در روز حشر، صالح (ع ) را سوار بر ناقه اش بر مى انگیزد، ((معاذ)) از پیامبر اكرم (ص ) پرسید یا رسول الله آیا شما نیز سوار بر (شتر) عضباء به محشر وارد مى شوید، آن حضرت در جواب فرمود: نه ، مركب اختصاصى من ((براق )) است ، كه خداى تعالى مرا در میان انبیاء به این مركب مخصوص گردانیده است ، و ((عضباء))مركب مخصوص دخترم فاطمه (ع ) است .))
این روایت را ((حافظ ابن عساكر)) در تاریخش ذكر كرده است و علماء شیعه نیز آن را نقل كرده اند. ((عضباء)) نام شترى است كه هر وقت على علیه السلام از جانب پیامبر اكرم (ص ) براى تبلیغ اسلام ماءموریت داشت بر آن سوار مى شد، چنانكه جهت قرائت سوره برائت (توبه ) در برابر كفاره نیز على (ع ) بر این مركب مخصوص سوار بود.
((كثیر ابن مره حضرمى )) گوید، از حضرت رسول اكرم (ص ) شنیدم كه فرمود:
((حوضى اشرب منه یوم القیامة و من آمن بى ، و من استسقانى من الانبیاء و تبعث ناقة ثمود الصالح ، فیحتلبها فیشرب من لبنها هو والذین آمنوا معه من قومه ثم یركیها من عند قره ، حتى توافى به المحشر، فقال معاذ: اذا تركب العضباء یا رسول الله ، قال لا، تركبها ابنتى زهراء و انا على البراق ، اختصصت به من دون الانبیاء))
((در روز قیامت مرا حوضى است كه من و هر كس كه به من ایمان آورده است از آن سیراب مى شویم ، و از پیامبران نیز آنكه بخواهد سیراب مى گردد، در آن روز، ناقه ثمود براى صالح (ع ) برانگیخته مى شود، صالح (ع ) و آنان كه از قومش به او ایمان آورده اند از شیر آن شتر مى نوشند، سپس صالح (ع ) در كنار قبرش بر آن ناقه سوار مى شود و به صحنه محشر مى آید.
((معاذ)) عرض كر: یا رسول الله آیا در آن هنگام شما هم برشتر ((عضباء)) سوار مى شوید؟ فرمود: نه ، ((عضباء)) مركب دخترم فاطمه است ، و مركب من ((براق )) است كه در میان انبیاء به آن اختصاص یافته ام .
((ابوهریره )) مى گوید شنیدم از پیامبر اكرم (ص ) كه فرمود:
((تبعث الانبیاء یوم القیامة على الدواب و یبعث صالح على ناقته ، و ابعث على البراق ))
((و تبعث فاطمة امامى على العضباء، و یبعث ابنى فاطمه الحسن والحسین على ناقتین .))
((و على ابن ابیطالب على ناقتى ))
((در روز قیامت انبیاء(ع ) سوار بر مركبها هستند، و صالح (ع ) سوار با ناقه اش مبعوث مى شود، و من نیز بر ((براق )) و فاطمه (ع ) در پیشاپیش من بر ((عضباء)) و دو فرزند فاطمه ، حسن (ع ) و حسین (ع ) بر دو ناقه دیگر، و على ابن ابیطالب (ع ) بر ناقه مخصوص من ، همگى سوار مبعوث مى شویم )).
مركب انبیاء (چنان كه را روایات استفاده مى شود) از مركبهاى عمومى بهشتى است نه اختصاصى ، و با توجه به روایت قبل ، كه پیامبر اكرم (ص ) مى فرماید سواره مبعوث شدن در روز قیامت بین انبیاء(ع ) مخصوص من است ، در حشر سواره بودن بعد از آن حضرت ، مخصوص امیرالمؤ منین (ع ) و فاطمه (ع ) و حسنین سلام الله علیهما مى باشد.
در تمام مواقف ، آنجا كه از مسیر پنج تن سخن رفته است ، ردیف و ترتیب حركت چنین است : فاطمه (ع ) از همه جلوتر، و رسول خدا(ص ) پشتر سر فاطمه (ع )، و امیرالمؤ منین (ع ) بعد از پیامبر اكرم (ص )، حسنین پشت سر آنان هستند، حتى ورود پنج تن علیهم السلام به بهشت نیز به همین ترتیب است .
دانشمندانى كه این روایت ((ابوهریره )) را نقل كرده اند عبارتند از: ((محب الذین طبرى )) در ((ذخایر العقبى )) - ((حاكم ))در ((مستدرك )) كه صحت آنرا بررسى و تاءیید كرده است - ((ابن عساكر)) در تاریخش - ((خطیب )) در تاریخش - ((سیوطى )) ضمن نقل این حدیث از ((ابوالشیخ )) و ((حاكم )) و ((خطیب )) و ((ابن عساكر)) چنین نتیجه مى گیرد كه این روایت آن احادیثى را كه از طریق شیعه درباره پیشگام بودن فاطمه (ع ) در هنگام سیر پنج تن نقل شده است ، تاءیید مى كند، ((حافظ سیوطى )) با ذكر اسناد و مدارك در كتاب ((جمع الجوامع ))آورده است كه حضرت رسول (ص ) فرمود:
((اول شخص یدخل الجنه فاطمة بنت محمد))
((اولى كسى كه به بهشت وارد مى شود فاطمه دختر محمد(ص ) است ))
و در حدیث دیگر:
((ان اول من یدخل الجنة : انا، و على ، وفاطمة ، والحسن والحسین ))
((ما پنج تن قبل از همه كس به بهشت وارد مى شویم ))
از این دسته اخبار، و احادیث دیگرى كه در این موضوع از پیامبر اكرم (ص ) وارد است ، معلوم مى شود كه فاطمه علیهالسلام داراى مركبهائى است مخصوص به خود، كه گاهى از نور، گاهى از یاقوت ، و گاهى از زمرد است ، و یكى از مركبهاى آن حضرت نیز ((عضباء)) است .
فاطمه سلام الله علیها هنگام سیر در مواقف متعدد، مركبهاى مختلفى دارد، موقع ورود به محشر، هنگام داخل شدن به بهشت ، وقت سیر در جنت ، و مراحل دیگر در موقفى سوار بر مركب مخصوص مى باشد، و اینكه در احادیثمركبهاى آن حضرت را متنوع ذكر كرده اند، به سبب همین تعداد مواقف و منازل است . این منقبت فاطمه سلام الله علیها كه در میان جمیع زنان ، از اولین و آخرین ، تنها بانوئى است كه سوار بر مركب محشور دارد، خود برهان روشن و قاطعى است كه آن حضرت داراى مقام شامخ ولایت بوده ، و از شئون همین رتبه والاست كه جمیع زنان عالم در محشر پیاده اند، و او كه ولیة الله است ، سوار بر مركب مخصوص به خود

نویسندگان

نظرسنجی ظهور نزدیک

    آیا به نظر شما ظهور نزدیک است؟





PageRank Get our toolbar!

فال انبیاء

فال انبیاء





در خبرنامه سایت عضو شوید. در قسمت اول (نام) و در قسمت دوم (ایمیل) خودتان را وارد نمائید با تشکر از شما منتظر عزیز.

گالری عکس

  > اللّهُمَّ صَلِّ علی مُحَمَّدْ وَ آلِ مُحَمَّدْ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ >
  • آخرین پست ها

آمار وب سایت

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
۞ google translate * مترجم گوگل ۞


استخاره آنلاین با قرآن کریم


تعبیر خواب آنلاین


  اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَ بَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْكَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَ ضاقَتِ الاْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّماَّءُ و اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَیْكَ الْمُشْتَكى وَ عَلَیْكَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِكْفِیانى فَاِنَّكُما كافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّكُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِكْنى اَدْرِكْنى اَدْرِكْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ